Mina ord och tankar

Alla inlägg den 7 juli 2021

Av Neta - 7 juli 2021 00:55

Inte en droppe på dan. E hade fått 8 mm i sin mätare med skuren igår. Så nåt kom det på morgonsidan.
Ist har det varit lika varmt och kvalmigt som de senaste dagarna. Men i norra Uppland fick dom både regn och åska.

Nu har dom lovat regn i morgon, vi får väl se hur det går.

Inte mkt till regnmoln där inte.


Frukost med äggmacka i morse, lyssnade som vanligt på gårdagens Sommar, idag var det Fredrik Steen, hundcoatch, pratade mkt om ADHD med. Som förskolepersonal har jag ju lite erfarenhet av det. Höll dock inte med om allt han sa.

Elle åkte till affären och där köpte hon förutom det hon handlade varsin pastasallad m räkor åt oss, och jordgubbar. Inte den fräschaste salladen jag ätit.
Precis när hon kom hem kom aviseringen om att mitt snigelmedel kommit. Så efter att ha flämtat oss igenom nån timme till åkte vi upp till affären och hämtade det. Där bestämde vi oss för att åka till sardinburken och käka glass, jag tyckte E skulle ta ett kvällsdopp med. Så hem med grejerna och hon letade reda på det hon behövde. Träffade en granne nerifrån och stod och pratade en stund. När vi kom iväg var kl 19.45 då var ju kiosken stängd. Blev ingen glass, jag hade nästan tänkt mig en korv också för jag började bli lite småhungrig. Tji fick jag.




Hon badade, jag behöver hjälp med kryckorna så jag badade inte. Sen vi fick dyka efter dom i Berkinge lägger jag dom inte på bryggan igen. 23 gr i vattnet i morse och säkert nån mer grad nu ikväll. Hon tyckte det var skönt.


Har ju blivit en ny brygga där det är hundbad på ena sidan nedanför oss. Halvvägs till sardinburken.

Hemma igen satte E på sin grill och grillade hamburgare. Hungrig som jag var va det nog den godaste hamburgaren jag ätit på länge. Ostfralla som bröd var skitgott på ren svenska. Sen hade hon låtit en skiva mozarella smälta på hamburgarna. Mums!

Så fina rosa moln ikväll.


Vi satt ute till det blev mörkt tills myggen började angripa Elle, mig rör dom inte. Gamla kärringar är väl inte goda. Haha!

Men nu är det sovdags! Hörs i morgon. Här får ni ett läckert tipps till semesterfrukosten.

GOD MORGON BULLAR



25 gr jäst
5 dl kallt vatten
2,5 tsk salt
0,5 dl olja
6 dl rågsikt
6 dl vetemjöl
eller
2 dl grahamsmjöl
1 l vetemjöl

Smula jästen i en bunke
Häll över det kalla vattnet och rör tills jästen är löst.
Tillsätt salt, olja, rågsikt och vetemjöl.
Arbeta degen smidig.
Dela den i 4 delar som rullas till smala längder och läggs på smord plåt.
Skåra ca 5 cm långa bitar rakt igenom
Lägg bakduk över och ställ i kylen över natten.
På morgonen sätts ugnen på 225gr SAMTIDIGT som plåten skjuts in.
Klart efter ca 30 min.

Kan göras med nästan vilken mjölkombo som helst bara hälften är vetemjöl, ta reda på slattarna!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards