Mina ord och tankar

Alla inlägg den 23 juli 2021

Av Neta - 23 juli 2021 15:18

När det hemska hände där under v 29 var vi i Malung på dansbandsveckan och hade inte mkt koll alls. Jag vet att jag skrev ett inlägg i bloggen som jag delade i ett trädgårdsforum och blev utskälld å det grövsta av en medlem där. Hur kunde vi roa oss där när detta hemska hänt.
Just den här kvällen var vi inte uppe i parken. Det kan ha varit en onsdag, det var oftast vår vilokväll. Då spelade Lasse-Stefanz och det var så mkt folk då, mycket norrmän under hela veckan men då kom det busslast. Om det var runt 6000 en vanlig kväll var det säkert 1000 till på onsdagar.

Vi blev ju så klart varse vad som hänt. Började ta del av nyheter o.s.v många norrmän åkte hem. Hade kanske släkt, vänner och bekanta som blivit drabbade.

Annars är det ju så att den veckan har man varit i sin dansbubbla. Man vaknar inte så tidigt, äter frukost och vid 12 drar man ner till Grönlandsparken. Där är det gratis underhållning från 12 till runt 17. Band som ska spela på kvällen gör ofta en liten show. Blandat med andra artister, både kända och okända. Nånstans där piper man iväg och köper nåt ätbart om man inte har nåt med sig. Det brukar vara runt 5 000 i publiken.

Efter det är det hem, dusch och ombyte. Upp till parken och till Jockes vedeldade kök för lite mat och span på alla som går in. Är mkt tjoande på folk och kramande av vänner från när och fjärran. Det är ju där vi träffat våra vänner ute i landet man lärt känna under åren.
Ja sen är kvällen igång, dans på 6 banor x 2 orkestrar som kör non stop på varje. Kan bli lite körigt vissa kvällar Haha!
Den som inte märkt av den här folkrörelsen, för det är precis det de är, kan nog inte förstå hur viktig den här veckan är för dansSverige. Både för dansare och musiker.

Vid 02 ska det vara slut, det är det oftast inte. Sen ska man säga hejdå till sjuttioelva människor och ta vägen om ett bageri på hemvägen som den veckan har öppet till 4. Man behöver fylla på energi både under kvällen med en brattburgare, en speciell korv i hamburgerstrl som säljs i hamburgerbröd uppe i parken och efteråt i form av vätska och nattmacka. Sen så klart köpa frukostfrallor. Dom är varma när man får dom. Det är oftast ljust när man kryper i säng.
Så är det alla 7 dagarna med stor avslutning på lörd, när sönd sen kommer töms Malung oftast före lunch.
Det blir öde och stilla, som det är alla andra veckor där. 40.000 människor åker hem till hela norden.

Man behöver några extra semesterdagar efter den veckan. Oftast blir man förkyld också.

Så att vi från första dagen inte hade så mkt koll på det hemska i Norge är inte konstigt alls.

Jag vet ju inte om jag kommer dit något mer. Kanske att jag kan åka upp nån eller ett par kvällar. Men utan danspartner, bil och husvagn eller annat boende blir det nog svårt.

Varken förra året eller i år har det ju så klart inte varit nån dansvecka. I år är det dock en digital med några få i publiken som kan lyssna på en orkester varje kväll. Vi andra kollar på datorn. På lörd är det t.ex Sannex som tillsammans med Martinez igår är det bästa vi har i dansband just nu. Jodå det finns några till också.

Hoppas iaf att det kan bli nåt nästa år. Och att vi slipper fler terrordåd v 29 för det har vi inte tid med då.

Av Neta - 23 juli 2021 00:08

Jag har ju väldigt låga blodvärden och är ständigt trött. Kan inte äta ?vanliga? järntabletter. Har ist under lång tid ätit ett kosttillskott. Men det är väldigt dyrt, tveksamt hur det funkar och jag har nu börjat titta på alternativ.

Fick nåt rekommenderat när jag väntade J, nässeldroppar man köpte på hälsokost. Några droppar i ett glas vatten, varken syntes eller smakade nåt och blodvärdet sköt i höjden på nolltid. Tog även bort illamåendet.
Så nu har jag sökt på nässlor. Hittade Örtagubben på nätet som hade 3 för 2 på te gjort på brännässlor. Tänker att det är värt att prova iaf. Dom hade också ett kosttillskott på järn som kostade hälften av mitt. Testar det hop med brännnässlorna. Samma märke som Elles magnesium som funkar bra för henne.
Lite trött på denna ständiga trötthet som gör att man liksom inte orkar nånting. Sover dåligt med då jag oftast är övertrött och inte somnar.

Dagen har gått, började lyssna på gårdagens Sommar men gav upp. Inget för mig.
Elle kom och vi var en sväng till tanterna i pergolan. Sen hit och gjorde en sallad med halloumi och nektariner + en massa grönsaker och bönor. Åt inne eftersom det är så mkt flugor ute.
Vi åkte en sväng till affären för jag hade slut på bröd och yoghurt. Blev vattenmelon och jordgubbar med.





Kan va på sluttampen på Ulvagubbar nu.

Vattnat och tog bort en del nate i framrabatten. Åt varma mackor med svamp och skinkstuvning ikväll. Fotade inte dom heller. Tittade på livestreamen med Martinez från Malung. Så bra dom är! Gillar deras 60-talslåtar med. Sandra med bebis i magen och allt.

Men nu är jag trött på riktigt, ska sova när sendragen i tårna går över. Haha!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards