Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 28 maj 2021

Utedag

Av Neta - 28 maj 2021 23:29

Allt tar ju 10 ggr så lång tid för mig ute numera eftersom jag inte kan stå så länge. Men lite har jag fixat med på baksidan iaf.
Vi är ju ägare till ett väggväxthus som vi hade redan vid kåken, det står nu på Elles sida så idag planterade jag om lite tomater, gurka och världens minsta paprikaplanta och satt in där.


Nästan skrattretande liten. Gjorde i ordning kryddlådan med att flytta dit dragonen jag haft i en annan låda, satte en rosmarin och petade ner några slätbladiga persiljefrö och dillfrö, ska dit en timjan också om jag hittar nån.

Fyllde på jord i pallkragen jag har rabarber i och sådde en rad dill i den längst fram också.
Planterade en Trift i en kruka som jag köpt som starkt rosa men som var vit. Skitsur!
Blandat en påse rosa sommarblommor med jord som ska strös ut där mitt golv låg förra sommaren, innan vi la det på plats. Orken tog slut innan bara, måste ju orka ta ut vatten också isf så gör det i morgon.
Planterade en Tovsippa i rabatten bredvid rosen.
Satt frö av Kejsarvinda en mörkrosa dubbel ( om inte trippel) sort vid halva spaljen, den sidan mot Elle.
Förberett stora lådan för sådd av sockerärtor, mangold och salladslök. Finns redan ev en krusig persilja och gräslök i den. Har inte sett persiljan men kändes som plantan satt fast iaf och tyckte jag såg ett litet blad.
Bundit upp hallonet





Gjorde i ordning 2 amplar med småpetunior och lobelia, en på framsidan och en på altanen. Hade på affären för 15 kr så slog till.
Jordat ner nåt infernaliskt men så blir det när man inte orkar lyfta ordentligt längre. Kämpade länge med 40 lit säcken så läge för stora värkmedicinartelleriet till natten. Få se om jag klarar av att sopa i morgon annars får jag be om hjälp. Behöver öppna en säck till i morgon.
Kastat minst 10 sniglar med hus i varierande strl långt upp i backen.

Elle har hållt på också men hos sig så klart. Vi käkade lunch tillsammans, båda hade rester från chopchop sen igår. Nu ikväll åkte hon och köpte varsin sallad. Hon var lika slut som jag var.


Åt dom första Ulvagubbarna idag, så goda och fina.


Ja ni har väl vant er vid mina skärmdumpar nu, det är hon som brukar pyssla i nyhetsmorgon som kommit på den här smarta idén när man vill ha våningsfat. Bygg med fint målade blomkrukor och plantera i dom sen Haha! Så fiffigt!


Habegäret slog in på dom här också. Har redan köpt frö i år, men nästa år blir det röda sockerärtor här.

Ja i morgon fortsätter jag på baksidan, ska försöka orka fylla på jord i garagerabatten på framsidan med och så lite ringkragar där. Så lite pysslingkragar och solrosor i stora rabatten. Så perenna frön i krukor. Sen bära dessa vattenkannor. Men hittade anslutningen till kranen idag så så fort jag får hjälp att hitta slangen och mitt universalmunstycke som är långt och teleskopiskt kan jag börja vattna ordentligt. Vet att den är i förrådet men inte var. Många som röjer runt där. Jag kommer inte in dessutom har lampan gått och vete 17 hur jag ska komma åt att byta den. Sen om jag klarar att veva upp slangen på vagnen återstår väl att se. Är ju mest äldre som bor här med så har ingen att be om hjälp. Och till baksidan får jag bära till Elle tar ut sin slang där, börjar bli dags.

Men nu är den här dagen slut.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Neta - Måndag 29 april 01:01

Idag var det dags. Körsbärsblommans dag i Kungsträdgården. Blev till slut bara C och jag som åkte. Hon var i Sthlm igår också Haha! Hon hämtade mig mitt på dan. Kom några stänk på vägen ner men då vi parkerat var det uppehåll och tidvis sol. Blås...

Av Neta - Lördag 27 april 21:55


Har ni nån sån pryl som ni använder mycket och känner att ni inte kan vara utan? Jag tror iofs att vi alla har flera sånna. Jag har den här. Den är inte så stor, du kan riva saker direkt på tallriken med den. Min står ofta kvar på köksbordet....

Av Neta - Lördag 27 april 16:24

Både igår och idag har det småsnöat och inte varit mer än högst 5 gr. Inte varit så sugen på att gå ut. Skulle ju köpt potatisbullar för att prova det där i våffeljärnet men hittade 2 bakpotatisar som börjat bli lite skrynkliga. Rev en sån med en 1/2...

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards