Mina ord och tankar

Alla inlägg den 3 maj 2021

Av Neta - 3 maj 2021 23:58

Region Uppsala har fått slut på 65+ ingar Haha! Låter nåt det!
Nej men tydligen många som tackar nej till Astras vaccin. Så dom fått mkt över och då kan vi andra få dos 2 tidigare.
Så ist för 22 juli får jag min dan före mids.afton Ändrade själv på 1177 och alla tider den dan var lediga. Känns lite bättre än att vänta till 22 juli iaf.

Annars händer inte så mkt, som ni såg på föregående inlägg mindes vi idag en så god parfait jag gjorde för många år sen. En av dom godaste jag ätit. Snart dags att skörda rabarber, dom växer på bra nu.

Kört och hängt ett par maskiner, detta evighetsgöra. Gjort pannbiffar. Fyllt dosetten och beställt lite mer mediciner för allergin. Fikat, läst och skrivit lite med tjejerna. Ja E var här en sväng med.

Annars har jag tagit det lugnt. Sitter med min bok eller ett korsord. Jo jag bytte skärmbilder på både tfn och padda. Gotlandsmotiv båda två.


Tog en skärmdump åå paddan. Taget från Snäck! Längtar nu.

Men nu börjar ögonen åka ihop. Dags att släcka.

Av Neta - 3 maj 2021 15:49

Elle och jag satt och pratade om rabarber över en fika idag. Vi kom då på en parfait jag gjorde för länge sen med en sirap till. Vi hittade receptet där jag lagt ut det på Odla 2005. Vet att det kom ur Året Runt men kan ha varit tidigare med.
Hittade inte min bild men en liknande och bad snällt att få låna.

Testa den här, ni kommer inte att ångra er. Rosa florsocker finns inte längre men vi har för oss att den var med jordgubbssmak. Så ta bort 1 tsk florsocker och ersätt med 1 tsk bärsås m jordgubbssmak.

Rabarberparfait

150 gr rabarber
½ dl strösocker
2 äggulor
Knappt ½ dl rosa florsocker
1 tsk bärsås, jordgubb
1 ½ dl vaniljvisp

Sirap:
5 dl vatten
2 ½ dl strösocker
skalet från rabarbern
1 dr röd karamellfärg, fär finare färg.

Skala, spar skalet, och skär rabarbern i tunna skivor.
Blanda med sockret i en kastrull och låt den smälta på svag värme.
Låt kallna.
Vispa samman äggulor, florsocker och bärsås.
Vispa vaniljvispen styv.
Blanda vaniljvispen med äggblandningen och vänd till sist ner rabarbern.
Häll i en form som rymmer 1 liter och frys över natten.


Sirapen:
Blanda vatten socker och rabarberskal i en kastrull.
Koka ihop tills hälften återstår.
Stjälp upp parfaiten och ringla sirapen över.
Garnera gärna med jordgubbar.

Sirapen stelnar när den blir kall, men går att värma till flytande igen.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards