Mina ord och tankar

Alla inlägg den 7 december 2016

Av Neta - 7 december 2016 00:40

Vad är er favoritjulblomma? Läste nånstans att Amaryllisen håller på att gå om Julstjärnan som den mest sålda julblomman.
Jag gillar inte julstjärnor alls, eller kanske är det dom som inte gillar mig. Det är en av två blommor jag aldrig klarar, den andra är cyklamen.
Jag har lite sidenjulstjärnor att pynta med, står en kruka med sådana ute på altanen. Har några buketter med men dom kommer fram vissa år bara. En fin vit har jag iaf i kruka, bra att ha om det blir nån som går åt. Hade den på kontoret.



Ardisia är en annan favorit, fin att dekorera med också, tyvärr lite dyr så det är inte alla år jag kostar på mig en sån.

Lika Tuvvaktelbär, den är lite lingonlik på något vis.

Men favoriterna är ju dom här

Ingen jul utan röda Amaryllis eller vita Hyacinter i det här huset. Vita hyacinter är dom som finns helt doftfria med. Köpt blå som skulle vara det ett år men dom fick jag ställa i källaren. Vita tål jag dock och tycker det är så fint mot allt rött.

Till nyår sen så blir det ju vitt, midnattsblått och silver här. Då har jag gärna en vit Amaryllis och

Vita Azaleor, brukar glittra dom lite. Går bra med dom vita som har lite rosa i sig med, finns ju. Både rosakantade och dom som har som rosa streck på bladen eller i mitten. Ibland glömmer jag den med tyvärr men dom brukar hålla över helgerna iaf.

Blommor är ett måste iaf, gör nån grupp med till jul, tar lite murgröna eller nåt i skogen t.ex blåbärsris som jag kan frosta lite.

Ett år härmade jag Grand Hotell i Sthlm, vi var där på julbord och show och sov över. På varje våningsplan hade dom som stora skålfat, eller grunda skålar med säkert 10 röda Amaryllis i. Inget annat än det och lite grön mossa. Så snyggt!
Gjorde lika hemma sen med 5-6 st i en grund skål, så fint.

Varje år köper jag hyacinter och Amaryllis till advent, Hyacinter köper jag sen en omgång till av i julveckan. Då kan jag också köpa andra växter om Amaryllisen inte blommar på stängel 2 just då. T.ex röda typ höstglöd. Dom blommar ju till påsk sen. Men oftast blommar stängel 2 till jul om nr 1 blommat första advent. I år hade dom precis spruckit i knopparna och är väl egentligen finast om 3-4 dar nu, lagom till Lucia kanske. Dom jag har i rummet har dock inte rört sig ett dugg så hoppas på dom till jul.

Har ett ställe i trädgården där jag sen gräver ner hyacintlökarna bland blå miniiris. Amayllisarna har jag dock gett upp på, får dom inte att blomma om så dom slänger jag. Oftast på komposten om utifall att.

Idag har vi gjort fröknäcke, både en sats färdig och 2 torra blandningar. Också ett måste i jul med rödlöksosten vi gör själva.
Blev inga limpor men kanske i morgon, man vet aldrig. Har också kollat upp att det faktiskt finns tärnade rödbetor att köpa på Ica. Så bra för mig som har svårt att skära. Har en sån jag kan trycka dom igenom men det skvätter så mycket.

Nu så, dags att avveckla dagen!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards