Mina ord och tankar

Alla inlägg den 8 december 2016

Av Neta - 8 december 2016 22:50

Alma är ett privat assistansbolag som är grundat av Simon för 7 år sedan sen han på nära håll sett hur en kompis blev ganska isolerad efter att han på något sätt blivit handikappad och han reagerat över kommunens slöhet och brist på engagemang.
Att som jag komma från kommunens omsorg till Alma var som natt och dag. Här är jag med och anställer den person som ska vara assistent eller ledsagare. Inget sker över mitt huvud. Besluten tas fortf av kommunens handläggare sen finns ett antal privata alternativ.
Varje år bjuder dom brukare och dess personal på Julbord med underhållning, Sommarbuffe' med dito och Påskfika. Vi brukare får också en julklapp . Inget överdåd men en fin gest.
All personal är med vid dom här tillfällena och sliter som djur för att det ska flyta på med rullstolar, permobiler, andningshjälp och assisterar även assistenterna. Barnen får ha med hela sin familj medans vi vuxna brukare får ha med den hjälp vi behöver. Kan inte t.ex min ledsagare vara med, tar Almapersonalen vid, ingen ska få missa p.g.a det.
Ikväll var det alltså dags för julbord på Eklundshof som är officersmatsalar, mäss och markenteri till sen länge nedlagda S1.

Officersmässen

Vi fick glögg utomhus då vi kom

Musikerna underhöll ute en kort stund, innan hade en musikanläggning spelat julmusik

Markenteriets ingång


Inomhus

Det kalla

Dessertbordet

Så fint överallt

Simon som är VD

Det är öl och must blandat i glaset

Min ledsagare för kvällen

Så gott

På vårt bord

Vi glömde fota det varma bordet och den maten men alt var fantastiskt gott. Underhållning med allsång och musikquiz

Julklappen. Tror jag skrapar den på julafton.

Fotade ett hus vi r förbi på hemvägen, tyvärr är det lite träd i vägen men det är tre lika hus som är pyntade, detta mest. Värt en utflykt till Drälinge. Så kan ni ju komma in till oss på fika med ;-D

Av Neta - 8 december 2016 02:24

Gjort rågsnibbar till jul med klassiska kryddor. Sen lite vanliga frallor. Elle hjälpte mig. 20 snibbar räcker ju över juldagarna iaf då vi bara är 5 st i år. Tänker inte baka nån vört för det blir bara kvar. Isf köper jag sånt färdigskivat.

Börjar bli slemmig och får hosta då jag ligger ner. Av det blir jag sen snuvig med. Kan inte påstå att jag är sjuk men lite rostig. Lite orolig att jag ska bli riktigt sjuk men har vidtagit lite åtgärder så hoppas jag slipper. Ska göra mitt dunder med ingefära och apelsin i morgon om det inte känns bätre. Ska på julbord i morgon kväll och sen kryss på månd så har inte tid med nån sjuka.

Annars vete 17 vad jag gjort idag förutom bak och det löpande egentligen. Startat ett projekt till efter helgerna, men det kan jag inte berätta om än. Mest suttit och läst faktiskt och försökt ta det lugnt. Dagen har gått ändå.
Jo jag har fått rullstolen servad, nu har den bättre småhjul fram, det blev tvärstopp av minsta lilla kotte eller sten förut och ställbara benstöd inkl vadstöd. Sen handbroms för den som drar. Sen hade han gått igenom alla skruvar och muttrar och dragit åt det som var löst. Den har varit lite svajig ett tag. Mitt ekerskydd var inte kvar dock så det ska han få fixa. Lite läskigt att jag inte når bromsen själv längre, har ju haft på hjulen men å andra sidan har jag inte behövt använda den hittills så...

Idag har Mi o Ma kommit hem från utlandet med, ska bli spännande att få höra om det. Håller på kollar nåt för oss framöver med men inte hittat nåt bra för mig o Elle än. Skulle vilja åka till London men handikappvänliga hotell verkar inte finnas där annat än på lyxställen som är svindyra.

Ja det blir inte mer idag, det är redan långt över midnatt, ja nästan morgon så bäst att sluta nu.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards