Mina ord och tankar

Alla inlägg den 7 maj 2023

Av Neta - 7 maj 2023 23:46


Veckans ÖRT


Citronverbena
Med sina långa vackra och smakrika blad tar citronverbena plats i köket, framför allt i desserter såsom glass och bakverk. Citronverbenan härstammar från Chile. Användes förr även som parfym.


Veckans FRUKOST

Citronyoghurt

2 dl yoghurt, turkisk eller naturell
rivet skal från 1 citron
1 tsk pressad citronsaft
1 msk oliv- eller rapsolja

Blanda yoghurt, citronskal, pressadcitronsaft och oliv- eller rapsolja.
Ät med en smörgås med t.ex skinka
kaffe eller te.


Veckans BRÖD

3-minuters tunnbröd
6?8 st

50 g smör, rumsvarmt
2 dl rågsikt
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ½ dl filmjölk

Nyp ihop smöret med de torra ingredienserna.
Tillsätt filmjölken och blanda ihop allt till en kladdig deg.
Rulla den kladdiga degen ett varv i vetemjöl så den inte klibbar fast på bordet och i händerna. Dela degen i 6?8 bitar.
Kavla ut degbitarna till rundlar, 2?3 mm tunna.
Kavla sista varvet med en kruskavel eller nagga ordentligt med en gaffel.
Värm upp en stekpanna, helst i gjutjärn på hög medelvärme.
Pudra lite vetemjöl i stekpanna (det ska inte vara något fett i den).
Vänd brödet när det får bruna fläckar, ca 1 ½ min per sida.
Anpassa värmen hela tiden så att brödet inte bränns. Tänk på att värmen varierar på olika spisar och då kan gräddningstiden, den kan variera några sekunder eller någon minuter mer eller mindre.

Grilltips! Gör degen och bröden enligt receptet. Grädda dem på grillen när glöden inte är för stark. Supergott till grillade grönsaker, kött och sallad!


Veckans SALLAD

Asiatisk sallad


250 gram edamebönor tinade frysta
100 gram böngroddar
1 styck kruka koriander
0.5 deciliter salta jordnötter
0.5 deciliter japansk soja
1 tesked sesamolja
1 styck lime rivet skal och pressad saft
1 tesked strösocker
1 styck vitlöksklyfta

Blanda edamebönor och väl sköljda groddar.
Strö över korianderblad och sköljda jordnötter.
Blanda soja, sesamolja, limeskal och -saft, socker och pressad vitlök, och ringla över salladen.

Veckans VEGO

Zucchinipasta med basilika

1 stor zucchini
2 vitlöksklyftor
ca 10 körsbärstomater
400 g pasta, t ex Sedani
3/4 dl olivolja
1 kruka basilika, bladen
salt och nymalen svartpeppar

Koka upp rikligt med väl saltat vatten i en kastrull.
Skiva under tiden zucchinin. Tryck till vit-löken hårt med till exempel bladet av en kniv, så att den krossas, låt skalet vara kvar. Halvera tomaterna.
Koka pastan. Fräs under tiden zucchini och vitlök i olivoljan i en rymlig panna på hög värme tills zucchinin fått fin färg och börjar bli genomskinlig. Salta och peppra väl.
Tillsätt tomater och de flesta basilikabladen, låt fräsa med i ett par minuter. Häll på en skopa av pastavattnet när pastan nästan kokat färdigt (cirka 1 deciliter). Låt det fräsa in och dra sedan pannan åt sidan.
Häll av pastan och skaka durkslaget väl, tillsätt pastan i pannan, vänd runt noga. Smaka av med salt och peppar.


MÅND

Frysta småköttbullar enligt önskemål
Serveras m pasta o sås, rivna morötter o lingon.


TISD

Currykorv

1 falukorv
1 burk majs
1 burk krossade tomater
1/2 purjolök
3 dl grädde, valfri
2 dl riven ost
Salt, svartpeppar & curry

Gör så här:
Skiva falukorven & lägg i en ugnsfast form
Häll på majs & hackad purjolök.
Blanda grädde, krossade tomater & kryddor efter smak.
Häll i formen.
Till sist riven ost.
Låt stå i ugnen i 25 min på 225 gr
Servera m kokt ris eller bulgur


ONSD


Kasslergratäng

600 gram kassler
1 st gul lök
1 burk krossad ananas, liten
ost
Sås
4 dl grädde
0,5 burk tacosås

Sätt ugnen på 200 gr
Skär kasslern i bitar och lägg i ugnssäker form.
Fördela ananas jämnt över kasslern. Skiva löken i halvmånar och lägg i formen.
Blanda såsen och häll över kasslern.
Strö över riven ost.
Låt stå i ugn 20 minuter.


TORSD

Fisksoppa med torsk och curry

1 gul lök
smör till stekning
3 potatisar, mjölig sort
400 g blomkål
7 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
½ tsk svarta senapsfrön
½ tsk kumminfrön
1 ½ tsk curry
2 dl vispgrädde
400 g torsk eller annan vit fisk
salt
ca 65 g färsk bladspenat

Servering:
bröd

Skala och hacka löken och fräs den mjuk och glansig i en gryta med smör.
Skala potatisen och skär den i stora bitar.
Dela blomkålen i jämnstora bitar.
Tillsätt potatis, blomkål, vatten och buljongtärning till grytan.
Stöt senapsfrön, kumminfrön och curry i en mortel och tillsätt till soppan.
Koka under lock, ca 10 minuter.
Tillsätt grädde och fisken i bitar, och låt soppan sjuda i 5 minuter.
Smaka av med salt.
Vid servering:
Lägg i spenat i grytan och blanda om försiktigt.
Servera soppan med ett gott bröd.

Banan och jordnötsglass

Skiva och frys 4 bananer
Mixa med 3 msk jordnötssmör och lite flingsalt.


FRED

Avokado- och räkpuck a la Morberg

3-4 st avokado
400 g räkor, skalade
2 st citroner
Vinäger
Olivolja
Dillkvistar
Salt, efter smak
Peppar, efter smak
2 msk majonnäs

Hacka avokadon, salta.
Pressa över citronsaft.
Häll över olja och vinäger.
Ta ett glas eller en annan rund form och häll ned hackade avokadon. Pressa ihop.
Vänd upp och ned på en tallrik och häll ut, så får det en fin form.
Hacka räkorna och gör samma sak.
Ringla över lite majonnäs och dra några varv på pepparkvarnen före servering.
Servera med dillkvist och en citronklyfta


LÖRD

Spenatpannkakor m gravlax

3 dl vetemjöl
6 dl mjölk
3 ägg
150 g bladspenat
½ tsk salt
smör att steka i

Kesoröra:
250 g keso naturell
1 litet syrligt äpple
1 msk riven pepparrot
½ dl finhackad dill
salt, svartpeppar

Fyllning:
3 kokta kalla ägg
200 g gravad lax i skivor
25 g bladspenat

Vispa ihop vetemjöl och hälften av mjölken i en bunke.
Tillsätt resten av mjölken och äggen.
Vispa slätt.
Hacka spenaten smått och tillsätt den till äggsmeten tillsammans med salt.
Stek pannkakor av smeten.
Lägg keson i en bunke.
Kärna ur och tärna äpplet.
Rör ner äpple, pepparrot och dill i keson.
Smaka av med salt och peppar.
Fyll pannkakorna med skivat ägg, lax, lite bladspenat och kesoröra.


SÖND

Stroganoff på lövbiff
Till 4

500 g lövbiff
1 gul lök
150 g skogschaminjoner
1 röd paprika
1 msk tomatpuré
2 dl creme fraiche
½ kruka färsk basilika eller annan örtkrydda
½ tsk salt
2 tsk fransk senap

Servera med:
Kokt ris
Sallad

Strimla lövbiffen och löken
Fräs löken i smör utan att den tar färg
Halvera svampen och låt den fräsa med ett par minuter
Strimla paprikan och tillsätt den
Vänd ner tomatpuré och fraiche, rör om och koka upp
Fräs köttet i smör på hög värme i omgångar och vänd ner det i såsen
Smaka av med salt och senap
Servera med ris och sallad.

Peach Melba-paj
4 port

3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
150 g kallt smör
1 tsk stötta kardemummakärnor
2 msk kallt vatten

Fyllning:
1 burk inlagda persikor, ca 480 g
150 g hallon, använder du frysta hallon öka mängden potatismjöl till 1 msk
Florsocker
1/2 ? 1 msk potatismjöl

Garnering:
florsocker
hallon
citronmeliss eller mynta

Servering:
vaniljsås eller vispgrädde

Sätt ugnen på 225°.
Blanda mjöl, socker, kallt smör skuret i kuber och vatten till en smulig massa.
Fördela hälften av smulorna smord pajform, ca 24 cm i diameter.
Platta till degen lite med handen.
Grädda strax under mitten i ugnen, ca 7 minuter.
Fyllning:
Låt persikorna rinna av.
Lägg dem i pajskalet. Behålla halvorna ?hela? eller skär dem i klyftor.
Blanda hallon, florsocker och potatismjöl, och strö över persikorna.
Strö på resten av smuldegen.
Grädda strax under mitt i ugnen, 20?25 minuter.
Pudra över florsocker.
Garnera med hallon och och citronmeliss.
Servera med vaniljsås eller lättvispad vispgrädde.

Av Neta - 7 maj 2023 00:01

Jag försår inte hur en del tänker. Om jag har en profil som är privat så betyder ju det att jag vill ha det så. I mitt fall bara folk jag träffat och har ett hum om. Mitt insta är så ändå har jag 2-3 förfrågningar om dagen. Ibland från folk som inte talar mitt språk eller som inte ens har samma tecken som vi. Hur ska vi kunna kommunicera eller få nåt utbyte av varann?
Jag jagar inte följare!

Twitter är min favvo, där pratar jag med folk som är ungefär som jag i alla åldrar. Där får man blixtsnabba svar på frågor, stöd och empati. Det märkte jag på ett sätt när min dotter dog. Mest av dom jag redan ?kände?. Men när det hände ökade också mina följare med 2-300 pers. Gamar som bara blev nyfikna tror jag för nästan ingen blev vän på riktigt. Finns undantag så klart men övervikt på dom. Å det rasslar till på vänförfrågningar så fort det hänt nåt där med anknytning till hennes död. Följer inte så ofta tbx. Å samma sak där med språk och tecken.

Facebook tycker jag också urartar och där märker man på nåt sätt också vilka som inte var så goda vänner som man trott.
Vi var ett gäng som umgicks mkt både i par och vi tjejer. Dansintresserade alla. Vi hade bl.a en stor sommarfest ute hos oss i Siggis. Så kunde jag inte dansa längre. Vi skilde oss. Men som ni vet så har ju vi inte precis blivit ovänner Mr X och jag. Dom är fortf vänner med honom men inte med mig. Även folk vi som par umgåtts med finns inte längre på min vänlista.
Ingen av dom kom på Elles begravning fast dom praktiskt taget sett henne växa upp och har barn i samma ålder själva. Inte en enda!
3 st av 10-11 pers är vän med mig på Fb idag, ingen av dom kommer eller ringer. Ett par är inga Fb människor direkt men vi har ju setts med och utan Mr X även efter skilsmässan, dom fanns där i början. Nu är det månader sen vi sågs.

Dom få jag har kontakt med är ändå dansfolk vi träffat mkt på båtarna. Tjejer i min ålder jag kan skriva med och det händer att vi chockar varann med ett samtal i luren också. Haha!

Skönt på ett sätt att agnarna skilts från vetet. Men är ju inte mkt jag kan göra. Kryssat med folk förr som inte hör av sig alls. En av dom har varit med om samma sak som vi. Men inte intresserad av nån kontakt längre.

Det konstiga är att en del inte bara är vänner med Xet, en del är det med C också men inte med mig. Folk som är mer i min ålder än hennes.

Jaja det är ju tur jag har min familj, för familj är vi det har vi bestämt trots att vi inte lever ihop längre. Blev ju så klart Xa viktigt när E dog. Är så glad för alla speciella dagar Xet kommer som nu på Valborg, att han sa ja till det.
Ingen av oss är intresserad av att träffa nåt nytt, han har lite nya tjejkompisar, dom är ett gäng i Flen som samåker till dans. Men han vill inget mer. Jag kan inte tänka mig det heller.

Tycker det är skönt när vi gör saker, vi gör som vi alltid gjort. Inte mer med det. Han sover här när han behöver och vi är som förr då med bara inte som par. Men vi kan klä av o på oss utan att man behöver tänka mer på det. Inget är ju nytt under solen där.
Vi faller in i dom roller vi hade och han kan ju mig o vet hur man fixar med hjälpmedlen och så. Det är så jäkla skönt!
Tycker vi kan prata om saker på ett bättre sätt nu också. Spelar ingen roll hur ofta eller hur sällan vi ses. Vi finns där, och han vet att den här dörren alltid är öppen för honom. Jag kan ju däremot inte åka till honom då han bor på 3e våningen. Men eftersom jag vet hur det förmodligen ser ut där så sörjer jag inte det. Haha!

Jag älskar honom fortf, men jag är inte kär i honom om ni fattar nivån! Han är som den bror jag mist.
Vi ses ute när vi åker till Flen, börjar nog bli dags snart om jag ska få se det där slottet. Haha!

Ja det om Fb då haha! Vad har vi kvar? Messenger, ja där har jag dom alla 3 och några till. Mest pratar jag väl med C och Xet. Vi har lite väderleksrapport på mornarna. Å så fort det är nåt så frågar jag ju X eller J. Om allt typ! C och jag pratar flera ggr om dagen om typ allt också!

Annika min ledsagare och jag gillar sanma saker, vi är mest som kompisar. Gör kul grejer. Träffar henne 2 ggr i månaden. Hon bor ungefär där jag bodde innan så vi har ju många gemensamma bekanta med och händelser och så på byn och prata om. Vi bodde grannar förr men hittade aldrig varann då när vi jobbade nu är vi båda pensionärer.

Måste skriva nåt om kröningarna i London med. Viken skillnad på kungahus. Tittade för jag tänkte att det här är ju historia, mina barnbarn om jag får fler eller barnbarnsbarn kommer ju läsa om det här i skolan.
Men för mig kändes det mer som 1723 än nu. Pampigt, påkostat och grannt, javisst. Kände att jag skulle vilja åka dit och se den kyrkan. Men annars! Nja?.

Nu är kl snart midnatt, nån utryckning som hörs. Bor nära brandstation. Men sov otroligt dåligt i natt så det är nog sovdags nu.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards