Mina ord och tankar

Alla inlägg den 4 maj 2023

Av Neta - 4 maj 2023 00:04

Vaknade i morse av att jag hörde en traktor nära. Kollade i kameran o såg att dom grävde upp hos grannen. När jag precis duschat ringde det på dörren, på båda ringgrejerna men kunde ju inte öppna oklädd. Blev lite nervös att dom skulle gräva hos mig med men det ska dom nog inte.

Småfixat lite inne, ser att björken nog har musöron men klipper nog nästa vecka, är ju fortsatt kalla nätter.

Idag kom svalorna, en hel armé, aldrig sett så många i ett sånt stim. Högt flög dom också.

Idag låg det en nernött piassava utan skaft här utanför men inte min som blivit stulen. Så irriterande, ska köpa en ny och göra i ordning i garaget så jag kan låsa in grejerna. Har ju försvunnit en vattenkanna med.


C kom hit direkt efter jobbet. Jag gjorde jambalaya. Den är ju som en rispytt där man kan ha i lite vad man vill. Så här står det på nätet om den


?Jambalaya är en familj av risrätter typisk för Cajun-köket och det kreolska köket i Louisiana.
Maträtten liknar och är inspirerad av den spanska paellan, möjligtvis på grund av den spanska dominansen i USA under tiden den uppstod. Men det finns många andra teorier, bland annat att namnet är en kombination av orden jambon (franska för "skinka"), ā la (franska för "typ") och ya-ya (västafrikanska för "ris").
Riset blandas tillsammans med grönsaker och kött, och kryddas med den så kallade "heliga treenigheten" i cajunköket; lök, mild grön paprika, och selleri. Köttet kan vara rökt korv (andouille), kyckling, skinka, skaldjur (till exempel räkor eller langust). Tabascosås används ofta för att ge rätten den kryddiga och något sura smaken.
Det finns lika många varianter av jambalaya som kockar som tillagar den. För jambalaya i cajuntappning används en typ av redning (roux), medan den i kreolsk tappning vanligtvis använder tomatsås.?

Jag gjorde det här receptet men med räkor och svarta oliver ist för korv. Kycklingfond och bara nåt kryddmått sambal.


Det ska vara 4 port men det blir väldigt mkt, snarare 6 port tror jag. Gott men jag hade saltat lite dåligt.
Gjorde en sås på lättfraiche, mango chutney och s&p. Vi stänkte lite limesaft på maten med. Inget måste dock. Enkelt och ganska snabb mat. Vi åt bröd till med.

C var kvar en stund, hjälpte mig hänga lakanen och vi pratade lite om hennes jobb.

Jag såg Mästerkocken VIP, skulle sen se höjdpunkterna i Älgvandringen men hittade ingen. Såg lite på dan, bl.a 8 älgar.

Bråkade med koder och grejer för att få igång TVn på em, fick göra om flera ggr. Nåt nytt Telia har infört tydligen.

Nu ska jag iaf kolla igenom nyheter lite snabbt. Sen sova.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards