Mina ord och tankar

Alla inlägg den 16 januari 2024

Av Neta - Tisdag 16 jan 23:45

Köttsoppa på fläskben

Sätt ugnen på 250 gr

Blanda:
4 msk smörolja
2 msk soja
1 tsk salt
4 krm sv.peppar
1 tsk ingefära


Pensla formen och ca 1½ kg fläskben ymnigt med detta.
Sätt in i ugnen samtidigt som du sänker graderna till 200.
Stek i 45 min.

Lägg alltsammans i en stor gryta, slå på så mkt vatten att det täcker, (skölj ur ugnsformen med en del av vattnet) jag fick ta 3 liter, tillsätt 1 tsk salt/liter vatten och koka i 2 timmar
Lägg då i 2 morötter, 2 palsternackor, 1 bit ca 100 g rotselleri och 2 gula lökar, grovt skurna och några vitpepparkorn.
Koka 2 timmar till.

Ta upp köttben, kryddor och rotfrukterna med en hålslev.
Grovsila buljongen.
Pilla bort köttet från benen
Blev förvånandsvärt mycket kött mot vad jag trodde när jag såg benen råa.
Sila buljongen en gång till i finmaskig sil
Blev jättefin smak på både på kött och buljong låt det kallna.

Sila buljongen en gång till men nu i kallt tillstånd, då får jag bort fettet och buljongen blir klarare.

Skala och skär ner
4 morötter,
2 palsternackor, det som var kvar av rotsellerin,
4 potatisar,
1 purjo och så lite gröna bönor jag hittade i frysen.
Jag skar ner köttet i skedvänliga bitar och hade i det

Kokade upp buljongen tog först 1.5 l men fick ta resten också då det blev mer gryta än soppa då allt kom i, så det blev totalt 2.5 l.
Kokade först rotfrukterna utom potatis men + bönor eftersom dom var frysta i 5 min.
Tillsatte sen potatis, purjo och kött och kokade 10 min till.
Precis före serveringen la jag i tunt skurna rädisor.
Fick både ha i extra salt och sv.peppar under tillagningen också. Rotfrukterna tar ju sitt.

Blev nästan 4 liter soppa,
Av 1½ kg fläskben blev det drygt 600 g rent kött.
Det kan ju variera så klart men jag hade nog tur, då hade jag tagit bort allt det "slemmiga" också.
Kanske om man inte ser till jobbet att det lönade sig ändå. Det sköter sig ju mycket själv. Nu är det ju inte alltid man hittar billiga fläskben men ändå.
Jag har iaf lärt mig att man kan koka soppa på fläskben också.






Annars har dan gått i solens och kylans tecken. Samtalet med doktorn gick bra, han var nöjd med värdena. När jag frågade om läkarintyg för ännu en adr fick jag veta att det kostar strax under 500kr. Beslutet gäller ett år. Ska jag då betala nya intyg varje år? Jag måste fundera på det där.

Jag har tvättat en maskin, hängt och lagt i en till.
Tittat på Bryggan, lyssnat på en bok och löst lite korsord.

Nu ska jag ta mig till sängen!

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards