Mina ord och tankar

Alla inlägg den 29 januari 2024

Av Neta - Måndag 29 jan 22:50

Det här var nåt som min mamma körde med på 70-talet, en form med alltiett. Alla möjliga varianter.
Det bjöd hon sina väninnor på och gjorde även till oss om vi hade tur. Haha!
Minns en med köttfärsbiffar och ananas med nån sås över, riset i botten då så klart.

Den jag gjort idag fick jag från en fru till en kollega till Leif uppe i Söderhamn.

Jag köpte en grillad kyckling i fredags för 59.90, av den har jag fått ut 5 portioner. Man tycker kanske att 60kr är dyrt för en kyckling. Men färdiglagat och du får ut 5 måltider.

I helgen tog jag vingar och lår till en plockis.
Idag rensade jag kroppen och gjorde den rislåda ni får recept på nedan men frös även en påse färdigrensat kött lagom till en. Uncel Ben har en sötsur sås med ananas i, den är perfekt till rensat kycklingkött och ris.

Formen som syns på bilden blir ca 3 port och kommer från ett set på Ikea med en större och denna.




Rislåda m kyckling ca 3 port

1,5 dl ris + 3 dl vatten + 1/2 tsk salt, kokas. Låt det svalna lite.
Smörj en ugnssäker form och sätt ugnen på 225 gr.

Rensat kycklingkött från 1/2 kyckling
Curry efter behag
1 burk tomatsoppa, alt tomatsås. Jag tog en brk tomatsås från ett pizzakit idag.
Lika mkt vispgrädde, rör ihop och smaksått med lite salt och sv.peppar
Riven ost

Häll riset i ugnsformen
Fördela kycklingköttet på det
Strö över curry efter behag
Häll över tomat och gräddblandningen så det kommer överallt
Strö på osten
Gratinera tills det får fin färg. 20-25 min.
Bra matlådemat!

Blir ingen tjusig mat ser mer ut som en olycka på tallriken men så himla gott. Riset blir ju kladdigt av såsen.
Idag stänkte jag på lite av Markattas mango och ananassås på maten på tallriken och åt med vitkålsallad.

Jag brukar även göra likadant med skivor av brynt fläskytterfilé som jag lägger på riset. Sen lägger jag på skivad purjo och skivade champinjoner på det.
Grädden blandas där med antingen Heinz chilisås eller med sweet chilisås. Det senare är ju lite bett i men blir vansinnigt gott med grädden. Ta lite mindre kanske? Testa er fram.
Ost på och in i ugnen. Tills det ser bra ut.
Lika gott det!

Har även gjort med kött och bea på. Man kan ju variera både råvara och sås. Tror inte jag hade ost på då.

Annars gick dan fort idag, kan bero på att jag inte somnade förns efter 8.30 i morse. Sov till 12.

Nu ska jag iaf hänga en tvätt!

Av Neta - Måndag 29 jan 00:36

Ännu en ensam helg till ända. Som om det vore nån skillnad från vardagarna. Haha!

Haft lite kökstjänst den här helgen iaf. Gjort både pizzabullar och en pizza med skinka o ananas jag frös i 5 bitar. Blev 6 men åt en. Rensat en kyckling och fryst in. Vitkålsallad finns klar i kylen. Guccamolen är slut men gjordes i helgen iaf. Gjorde nytt bregott strax före helgen. I morgon ska jag testa hur det är att baka med nya vispen fast med degkrokar. Sparde ett enkelt recept från Fredriks fika.
Är lite sugen på att grodda lite med. Så gott med en driva på en mjuk ostmacka.

Idag åt jag resterna av soppan med korv från i torsdags. En av pizzabitarna till.
Hoppas hitta nåt extrapris på falukorv snart. Har ju snöat in på kokt falu. I veckan åt jag som den var med potatis och morötter som jag bara mosade till lite med kokspadet. Man behöver inte alltid ha sås. Gör jag sås blir det oftast en toppredd utan fett smaksatt med antingen senap eller pepparrot. Godast är det egentligen med potatismos.

Ska göra lite pizzakrydda med. Börjar ta slut på torkade örter så får väl göra en order till Borgeby till påsk eller så. Deras påsar är inte så himla stora, ryms i en burk. Är billiga med. Bra kombo tycker jag.

Sov hyfsat natten som var efter 4 mer eller mindre vaknätter. Vaknade väl 3-4 ggr men somnade om. Drömmer konstiga drömmar med. Vet inte riktigt var jag är när jag vaknar ibland.

Honungen är slut. Det är den väl hos odlarna här med och på HK är den svindyr. Det blir den ju iofs om jag åker in också. Räcker nog i morgon om jag skrapar eller häller kokande vatten i burken men sen är det defenitivt slut.
Någon som ska till Willys å kan köpa?

Men nu är kl strax efter midnatt igen. Tycker den går dubbelt så fort på kvällarna. Men dags att göra bokslut över den här iaf.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards