Mina ord och tankar

Alla inlägg den 25 januari 2024

Av Neta - Torsdag 25 jan 20:14

Kommer från hemkunskapen på vår högstadieskola. Den innehåller inget protein så det får man tillföra.



Goda pastasåsen

4 port.



2 morötter

1 gul lök

2 msk smör

1 bruk krossade tomater (4 dl)

1 buljongtärning

2-4 msk chilisås

2 tsk oregano

1 dl creme fraich.

1 dl vatten

persilja





Hacka löken, skala och riv morötterna grovt

.Fräs löken i smöret i en gryta, blanda ner morötterna

.Häll i de krossade tomaterna, vatten, buljongtärning, chilisås och oregano.

Rör om.Låt koka 15-20 min under lock.

Rör ner creme fraichen.

Smaka av ? tillsätt ev. salt och peppar,

Späd ev. med lite vatten.

Strö lite hackad persilja över.


??????????????????????????????????

God kesokaka, jag har den ibland efter soppa.



Kesokaka



500 gr keso (stor burk)

4-5 ägg

2.5 dl mjölk

2.5 msk socker

1 ¼ dl mald mandel (kan uteslutas)



Sätt ugnen på 225 gr

Vispa upp äggen med sockret

Tillsätt mjölk o keso under omrörning

Rör sist i mandeln

Grädda 25 min

Servera med rårörda vaniljhallon



Rör:

400 g hallon,

1 msk marsanpulver

lite socker


?????????????????????????????

Annars har jag tagit det lugnt idag. Gick väl inte upp jättetidigt heller. Åt nog mer frunch än frukost. Hade sovit dåligt i natt.
Nu ikväll gjorde jag soppa med korv i. Kokade ju 2 bitar falukorv igår. Fått nåt dille på kokt falu, tycker det blir så gott. Kokar med salt, kryddpeppar, lagerblad och en skiva lök.


Fräste 1/2 lök, lite vitlök och 3 morötter nerskuret. Efter en stund tillsatte jag 1/2 lit grovstrimlad vitkål och 1 tärnad potatis, fräste med en stund.
Hällde på 3/4 lit oxfond, salt, sv.peppar och timjan och kokade 10 min. Hällde i korven och nån msk vardera av senap och ljus soja. Korven var ju kokt och behövde bara varmas ett par minuter på slutet.
Blev rätt gott med en hård ostmacka.

Nu ska jag kolla Antikrundan från Motala och längta dit lite.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards