Mina ord och tankar

Direktlänk till inlägg 7 januari 2024

Ändringar

Av Neta - Söndag 7 jan 23:32

Jag har ju under hela året -23 kopierat tidigare veckomatsedlar och gett er. Har inte haft och har inte riktigt ork att sätta ihop veckomatsedlar av nya recept än, har spart massor av nya recept både på Fb och andra ställen. Jag vet att ni är många som vill ha dom men jag har bestämt att tänka på mig själv i första hand. Äta tänker jag dock fortsätta med så recept får ni men bara inte i den formen.
Matsedlar finns dock i massor på netaave.bloggplatsen.se och netaave.wordpress.com.

Kollijoxet igår t.ex


Strimlade 1 lövbiff och hackade en 4del röd lök, fräste det i smörolja med 1 dl ris. Hällde på 2 dl oxfond nån msk japansk soja och lät det puttra risets koktid. Hällde på lite förvällda kantareller från frysen, typ 50 g, 1/2 burk böngroddar som jag klippte i burken ( frös resten) och 1 dl majs
Pepprade och saltade väldigt lite, sen rörde jag i en rejäl sked hoisinsås och lite mer ljus soja. Just den smaksättningen Hoisin - ljus soja gillar jag, gör dock min Hoisin utan jordnötter. Ibland köper jag å då är väl iofs jordnötssmöret med.

Vid serveringen strödde jag på ljusa sesamfrö. Köttet blev mört, rätten lagom blöt och så himla gott.

Min holsinsås

4 msk ljus soja
1 msk honung flytande
2 tsk risvinäger
2 tsk sesamolja
1 finriven klyfta vitlök
1 tsk chilisås
1 krm sambal oelek, mild sort.

Blanda hop noga.

Leif kom vid lunch idag och ungarna kom strax efter. Så nu är det skottat och dom tog också in alla plastbackarna till julsakerna. L är kvar till torsd. Jag ska ta det lugnt med avjulningen, ta det i min egen takt. Började med att göra ren ljusstakar och diska glasfat och stjärnan för värmeljus.

Har köpt en elvisp med stativ så gjorde en mjuk chokladkaka i den.

Vispade hop 1 dl kakao, 2 dl mjölk och 1 dl socker som fick ett uppkok under omrörning och sen stå och svalna.
Rörde 125 g smör med 1,5 dl socker tills det blev pösigt i maskinen. Tillsatte 2 ägg och 1,5 msk vaniljsocker under maskinens gång.

Blandade 3,5 dl mjöl med 2 tsk bakpulver och tillsatte det också under maskinens gång, växelvis med chokladröran.

Hällde i smord och bröad form och gräddade längst ner i en 175 gr varm ugn i 1 timme.

Den blev kanon, saftig och god. Alla tog mer av den.

L och jag åt julkorv med potatis och rödkålsallad. Gjorde ju en laddning igår, tillsatte lite mer olivolja och salmbärsvinäger idag med mer salt och peppar. Va nog lite snål igår.

Nu sitter jag i sängen och skriver det här kl är 23.30 så ska kolla runt ett varv och sen sova. Morgondagen är än så länge oplanerad.

 
 
Ingen bild

Sonja

Måndag 8 jan 12:21

Jaha!? Är det verkligen så jobbigt att kopiera ett inlägg från en blogg till en annan?? Tråkigt isf!!

Neta

Söndag 14 jan 21:14

Känns inte bra iaf. Och jag mår inte 100. Du är välkommen att gå in och kopiera.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Neta - Måndag 29 april 01:01

Idag var det dags. Körsbärsblommans dag i Kungsträdgården. Blev till slut bara C och jag som åkte. Hon var i Sthlm igår också Haha! Hon hämtade mig mitt på dan. Kom några stänk på vägen ner men då vi parkerat var det uppehåll och tidvis sol. Blås...

Av Neta - Lördag 27 april 21:55


Har ni nån sån pryl som ni använder mycket och känner att ni inte kan vara utan? Jag tror iofs att vi alla har flera sånna. Jag har den här. Den är inte så stor, du kan riva saker direkt på tallriken med den. Min står ofta kvar på köksbordet....

Av Neta - Lördag 27 april 16:24

Både igår och idag har det småsnöat och inte varit mer än högst 5 gr. Inte varit så sugen på att gå ut. Skulle ju köpt potatisbullar för att prova det där i våffeljärnet men hittade 2 bakpotatisar som börjat bli lite skrynkliga. Rev en sån med en 1/2...

Av Neta - Fredag 26 april 00:43

Idag startade den med ett så smart recept. Du kör färdiga potatisbullar i våffeljärnet. Blir frasiga och platta som rårakor. Funderar på om jag ska göra sånna som fredagsmys i morgon. Kom på att jag har allt till en Skagen också. Räkor, dill, rödlök,...

Av Neta - Onsdag 24 april 23:58


2 små barn mördade och en politisk attack där människor skadats svårt. Jag minns när det nästan blev tidningsrubriker om nån slagits med nåt annat än knytnävarna. Jag har väl också blivit extra känslig mot sånt här efter att vi mist Elle. Önskar ja...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards